6 Eylül 2012 Perşembe

Malafa ~ Hakan Günday


'Malafa satmanın ve satın almanın öyküsüdür.'

Malafa farklı bir kitap.
Hakan Günday da farklı bir yazar bence.
Bu farkı anlamak için sanırım kitaplarını okumak gerek. Malafa okuduğum ilk Hakan Günday kitabı. Kitapçı da ilgilendiğimi gören kız çok methetti. Dikkatimi de çekince aldım hemen. Okuyup bitirince de bu kitabın yazarın okuduğum son kitabı olmayacağına emin oldum.

Romanın merkezi Antalya'da bulunan evrenin en büyük kuyumcusu Topaz Jewellery Center. Yapılan satışlar, 'tezgahlar' anlatılıyor. Hem de o mesleğin jargonuyla. Bu yüzden bilmediğimiz bir sürü kelimeyle karşılaşıyoruz. Yazarın ne demek istediğini anlamakta zorlanıyoruz ilk sayfalarda. Ama sonradan onun diline alışıyoruz. Zorluk yaşamak istemeyenler için netten kitaptaki sözcüklerin anlamlarına bakabiliriz (Ben öyle yaptım mesela).

Çok güzel tespitlerde bulunmuş Hakan Günday. Bunlar belki bilindik ama dillendiremediğimiz tespitler. Ya da  anlatımdaki farklılığıyla daha bir dikkat çekici olmuş. Mesela bunlara kitaptan bir örnek,

'Sizin en büyük sorununuz da bu. Bir rakı sofrasında dost olup, ertesi sabah birbirinizi bıçaklayabiliyorsunuz. İlk tanışmanızda yakınlaşıp, birbirinizi tanıdıkça uzaklaşıyorsunuz.Bizse tersini yapıyoruz. Uzaktan başlayıp ağır ağır yaklaşıyoruz. Dost olmamız uzun sürüyor ama dostluklarımız kalıcı oluyor. Doğu ile batı arasındaki fark hilal ve haç arasındaki fark kadar.
Hilal bombeli.
Haçtaysa dik açılar var.
Hilal altında yaşayanlar da bombeli hayatlara sahip. Genişler, kurallarla ilgilenmiyorlar, zamanla ilgileri yok, çöl kumu gibi uçuşuyorlar. Haçın gölgesindekilerse sert ve köşeli hayatlar yaşıyorlar. Yasaları, kuralları olan, dik açılı hayatlar. Hilalin altındaki insana, haçın gölgesindeki düzeneğe inanıyorlar. Dolayısıyla hilalle yaşayanların her biri ayrı bir düzenek geliştiriyor. Küçük çeteler. Küçük düzenler. Haç, insana tek bir düzenek emrediyor. Doğu ile batı arasındaki fark bu.'

Topaz'da yaşanan bir gün anlatılıyor romanda. Oradaki düzenin işleyişi, tezgahtarlar, tezgahlar, müşteriler... Ahçikler, mart, tram... Ve şaşırtıcı bir son. İpucu vermeyeyim ki tadı kaçmasın okumayanlar için.

''Dünya bir tezgahtır.
Tezgahın hangi tarafında hayat olduğuysa ancak ölünce anlaşılır.''


'Topaz Jewellery Center evrenin en büyük kuyumcusudur. Temeli Kapalıçarşı'da, çatısı Antalya'dadır. Çatının altında dört kat yatar. Her biri yedi yüz metrekaredir. Topaz'ın penceresi yoktur. Havalandırma sistemi eşsizdir. Bina, var olmayan bir ülkenin büyükelçiliğine benzer, içine adım atıldığında Türkiye'den çıkılır. Dışarıdan Kabe'ye, içeriden ana rahmine benzer. Topaz, üç delikli bir kasadır. Her deliğin şifresi farklıdır. Birinci delik ana giriştir. 

Ön cephenin balina grisi rengindeki duvarı, hayat geçirmez camdan üretilmiş kapılar taşır. Girerken yüksek, çıkarken alçak görünmesinler diye doğu cephesinde ikizleri vardır. Topaz'ın ikinci deliği doğu cephesindeki siyah camdan kapılardır. Binanın bağırsağına denk düşen arka cephedeyse duvarla aynı renkte tokmak taşıyan balina grisi demir bir kapı vardır. 

Topaz'a giren birinci deliği, çıkan ikincisini kullanır. Çünkü Topaz'a girmiş olan turistle, girecek olan turist karşılaşmamalıdır. Topaz'da çalışansa girip çıkmak için, duvara gömülmüş, görünmez delikten geçer. Topaz Jewellery Center, evrenin en büyük kuyusudur.'  (Arka Kapak)

2 yorum:

  1. siz yorumlayalı baya olmuş ama ben bugün bitirdim yazıyı da görünce mutlu oldum:) hakan günday gerçekten çok farklı bir yazar.herkes için anlatabileceği bişeyleri var bana göre. ekşide şöyle bi yorum görmüştüm.
    kinyas ve kayra: yaşamak ve yaşamamak arasında
    zargana : hiçlik, dopdolu yaşam, uzaktan bu hayatı izleme ve aşk arasında
    piç : yaşam biçimleri arasında
    azil :iyilik ve kötülük arasında
    ziyan : hayal ve gerçek arasında
    ama malafada hakan günday hepsinin dışında kendi arasındadır.
    ve bence kesinlikle doğru.ziyan ı okumadım gerçi. okuyabileceğim 2 hakan günday kitabı daha olduğu için mutluyum açıkçası:) benim sıralamamda azil 1 numaraydı ama malafa da onunla yarışabilir artık:)
    sevgiler

    YanıtlaSil
  2. Ben de bir an önce okumak istiyorum tüm Hakan Günday kitaplarını. Yorum ise çok hoşuma gitti. Okuduğum iki kitabı için oldukça doğru açıklamalar olduğunu söyleyebilirim ben de. Sıra gelsin diğer kitaplarına o zaman :)

    YanıtlaSil