14 Temmuz 2013 Pazar

Babil'de Ölüm İstanbul'da Aşk ~ İskender Pala

İskender Pala, kitaplarını beğeniyle ve her seferinde bir şeyler öğrenerek okuduğum bir yazar. Bu kitabı da uzun zamandır kitaplığımda bekliyordu fakat ben biraz daha bekletmek istedim. İskender Pala'nın kitaplarını her ruh haliyle okuyamıyorum. Sanırım dili, üslubundan olacak ki okuyacağım zaman kafamın dinç olması, kendimi kitaba dikkatle vermem gerekiyor.

Babil'de Ölüm İstanbul'da Aşk Fuzuli'nin kaleminden yazılan ''Leyla ve Mecnun'' mesnevisini anlatıyor, el yazmasının dilinden hem de. Doğrusunu söylemek gerekirse başlarında pek de hızlı ilerlemeyen bir kitap oldu benim için Babil'de Ölüm İstanbul'da Aşk. Sonradan biraz da akıcı olaylar başladı ve daha hızlı ve zevkli ilerledi kitap.

Fuzuli'nin mesneviyi yazmaya başlamasının öncesinden, el yazması mesnevinin en son bulunduğu duruma kadar yüzyıllar süren uzun bir serüvene çıkıyorsunuz. Hem Osmanlı Devleti topraklarında hem de diğer ülkelerde geçen olaylar var kitapta. Mesnevi elden ele geçerek yüzyıllar geçiriyor farklı topraklarda, farklı ellerde. Kitabın en hoşuma giden kısmı ise ünlü divan edebiyatı sanatçılarından bahsedilmesiydi. Hatta onların da kitapta birer kahraman olmaları. Zati, Baki, Ali Şir Nevai, Taşlıcalı Yahya, Nabi, Nedim, Hayali, Şeyh Galip... Bazı bölümlerde onların da eserlerinden bahsedilmesi. Mesela Şeyh Galip'in ünlü Hüsn ü Aşk mesnevisi hakkında bilgiler. Bildiklerimi tekrar okumaktan hoşlanmak, bilmediklerimi merakla ve büyük bir istekle okumak... Kitabın bir diğer hoşuma giden yanı ise her bölümün başında bir şairin beyitine yer verilmesi ve günümüz Türkçesiyle de açıklanması oldu.

Kitaptaki esas konulardan biri de BUAM (Babil Uzay Araştırmaları Merkezi) ve yüzyıllar sonrasına devrettikleri miras. Bu hazinenin açığa çıkması için ''Leyla ve Mecnun''a gizlenen sırlar. Mesnevinin peşindeki hazine avcıları ve bilim insanları...

İskender Pala'nın anlatmakta usta olduğu divan edebiyatından zevk alıyor, bu edebiyata ilgi duyuyorsanız ihmal edilmemesi gereken bir kitap :)

8 yorum:

  1. Benim için İskender Pala'nın en önemli kitabı.Etkisinden çıkmak epey zor olmuştu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mesnevinin böyle bir şekilde işlenmesi, İskender Pala'nın kalemi... hepsi bütünleşince gerçekten etkileyici bir eser ortaya çıkmış :)

      Sil
  2. Bu kitabı ben de bir kaç sene önce okumuştum. İlk başlarda biraz ağır ilerlese de sonraları çok güzeldi. İskender Pala kitapları sayesinde okuyanları biraz da olsa hem divan edebiyatı hakkında hem de tarih konusunda bilgilendiriyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle katılıyorum, hem de bunu fazla ve sıkıcı bilgilerle okuru boğmadan yapması en güzeli :)

      Sil
  3. İskender Pala sevdiğim yazarlardan biridir. Okuduğum kitaplar içinde en zorlandığım bu kitap oldu desem yeri. Ardından katreyi matem okumasam soğurdum belkide. kitap güxeldi ama gizli örgüt hikayesi çok alışık olduğu için sıkıldım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Diğer kitaplarına nazaran bana da biraz farklı geldi. Kitabın başları için ben de aynı şeyi söyleyebilirim, ama neyseki sonradan biraz daha sardı :)
      Katreyi Matem benim de beğendiğim bir kitaptı :)

      Sil
  4. bende bunu severek ve ilgiyle okumuştum
    Aşkname'yi okumadıysan tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aşkname okuduğum ilk İskender Pala kitabıydı. Hatta kütüphaneden alıp okumuş, çok beğendiğim için de listeme de ekleyip kitaplığımda bulunmasını istemiştim :)

      Sil