4 Şubat 2014 Salı

Muhteşem Gatsby ~ F. Scott Fitzgerald

Muhteşem Gatsby ile tanışmam filmi ile oldu. Yorumları okurken kitaptan uyarlandığını öğrendim ve tabii ki önceliği yine kitaba verdim. Öğrendiğim kadarıyla kitabın ilk basımı 1925'te yapılmış. O yıllarda yazılan bir kitabı dönemin koşullarıyla değerlendirmek ne kadar zor olsa da, basım tarihini öğrenmem kitap hakkındaki bazı düşüncelerimi değiştirdi aslında.

Kitapta anlatılan dönem 1. Dünya Savaşı yılları. O dönemin sosyoekonomik yaşantısı üzerinde durulmuş ve Amerikan Rüyası'na eleştiri olarak yazılmış. Bu konuda pek bilgim olmadığından, fakat kitabın içeriğini de yansıtmak için okuduğum bazı bilgileri aktarmak istedim. Kitapta bazı semboller var. Bunlardan ikisi kitapta bahsedilen bölgelerden olan West Egg ve East Egg. West Egg, yeni aristokrasiyi; East Egg ise eski aristokrasiyi temsil ediyor. Gatsby, yeni zenginleri simgelemektedir. Diğer bir simge olan Dr. T. J. Eckleburg'in gözleri ise yazarın her seferde hatırlattığı Tanrı'nın her şeyi göreceği gerçeğini dile getiriyor. Yeşil ışık simgesi ise, Gatsby'nin hayalleri ve umutları, yani Amerikan rüyasıdır.

Gatsby, şöhreti herkes tarafından tanınan biri. Nick'in evinin yanında bulunan oldukça büyük ve gösterişli bir malikanede oturuyor. Gatsby bu evde büyük partiler düzenliyor. Partileri onu tanıyan tanımayan pek çok kişiye ev sahipliği yapıyor. Bu gecelerde misafirler tarafından Gatsby hakkında türlü türlü hikayeler yaratılıyor, senaryolar yazılıyor.

Kitaptaki olaylar Nick Carraway tarafından anlatılıyor. Roman ilerledikçe Gatsby ve Nick'i ortak noktada buluşturan Daisy gerçeği ortaya çıkıyor.

Değerlendirmemde her ne kadar daha çok siyasi yönünden bahsetmiş olsam da kitabı okurken bu yön daha geri planda kalıyor. Asıl ortaya konan Gatsby'nin şöhreti, zenginliği ve aşkı.

Sanırım öncelikle kitabın çevirisinden, sonra da ilk başlardaki aşırı durağanlıktan dolayı çok geç ilerledi kitap. Beklentimin yüksek olmasından dolayı sürekli bekledim kitabın akışına kapılmayı. Ama ne yazık ki bu kitap boyunca hiç gerçekleşmedi. Ortalarına geldiğimde olayların gelişmesiyle okumam biraz hızlanmış olsa da beklentimi hiç bir şekilde karşılamadı kitap.

Kitabın son kısımlarını, ilk bölümlerine göre daha başarılı buldum. Düğümün çözüldüğü bölüm, tüm o gösteriş, zenginlik, aşk... Bitirdiğimde bu final kısmıyla kitabı okuduğuma pişman olmadım tabii ki. Ama bahsettiğim gibi Muhteşem Gatsby beklentilerimi karşılayamayan bir kitap oldu.

4 yorum:

  1. Favori kitaplarımdan biridir!!!

    YanıtlaSil
  2. Ne kadar uğraşsam da beklediğim etki olmadı bende maalesef

    YanıtlaSil
  3. Ben de merak ediyorum ama, dönem hakkında bilgi edindikten sonra okumak mı daha mantıklı olur acaba? Şimdilik pek el uzatacak değilim kitaba :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitabı bitirmiş biri olarak kesinlikle bilgi edindikten sonra okumanı öneririm ben de Cessie, olaylara daha hakim olarak okumuş olursun :)

      Sil