16 Ocak 2016 Cumartesi

Elveda Güzel Vatanım ~ Ahmet Ümit

Yılın okunan ilk romanı Ahmet Ümit'ten. Uzun süre yazarın sevenleri tarafından yeni kitabının çıkmasını bekledik. 1 Aralık'ta ise bu uzun bekleyişimiz Elveda Güzel Vatanım'ın çıkmasıyla son buldu. Kitabı çıktığı hafta en güzel yılbaşı hediyesi olarak aldım, fakat araya finaller girince bitirmem yılbaşını geçti.

Her sayfasını keşke bitmese diyerek okuduğum kitabı öncelikle çok beğendim. Belki de yakın geçmişe gitmemiz nedeniyle ayrı bir sevdim. Kitabın en güzel yanı ise tarihi olayları romanın içinde yaşayarak okumak. 31 Mart Vakası, Bab-ı Ali Baskını, Hareket Ordusu, Meşrutiyet, biraz olsun Ermeni Tehciri ve pek çok olay daha.

Bir cinayet ve onu araştırmakla başlamıyor bu kez yazarın romanı. Şehsuvar Sami ile geçmişte bir yolculuk ve onun şu anki hayatını okuyoruz. Her sayfada İttihat ve Terakki 'yi içinden öğreniyoruz Şehsuvar Sami'yle. Eski ittihatçının idealleri için büyük aşkı Ester'den vazgeçmesi, yıllarca bu ideal uğruna oradan oraya sürüklenişi. Sami, Ester'e yazdığı mektuplarla geçmiş yıllardaki İttihat ve Terakki yaşantısını anlatıyor. Aralarda da günümüze dönerek Sami'nin şu anki durumunu, peşindeki kişileri, bazı cinayetleri okuyoruz. Burada polisiye yön ortaya çıkmış oluyor biraz. 

Tüm kitap boyunca Şehsuvar Sami'nin kararını onunla birlikte sorguluyoruz. Ester'in peşinden giderek yazarlık hayalini gerçekleştirmek mi, yoksa vatanı uğruna ideallerinin peşinden gitmek mi? İttihat ve Terakki'yi tercih eden Sami, kararına ne kadar bağlı da olsa Ester'i düşünmekten, onunla ilgili hayaller kurmaktan vazgeçemiyor elbette. Yazdığı her mektupta onunla birlikte Ester'i bekliyoruz biz de. Her ne kadar yazarlık hayalinden vazgeçse de yazma isteğini bu mektuplarla bastırıyor. Onun bu yazarlık isteği ile bendeki yazma isteğinin de arttığını hissettim kitabı okurken.

Şehsuvar Sami'ye en yakın arkadaşlarından tiyatro meraklısı Fuad, arasının pek iyi olamadığı Mehmed Esad, kahraman olarak gördüğü Basri Bey, yakın çevresinde olduğu Talat Paşa eşlik ediyor kitapta. Bunu yanı sıra Enver ve Cemal Paşa, son yıllarda bahsettiği Mustafa Kemal'de var anlatılanlarda.

Kitabın sonu ise benim tahmin edemediğim şekilde gerçekleşti bu sefer. Son sayfalarda tüm muamma çözülüyor ve sürpriz bir son bizi bekliyor. Fakat kitapla ilgili hissettiğim şey sonu ne olacak diye merakla beklemekten çok, her sayfasının tadına varmak oldu. Yani kitabı sonu ile değil tüm anlatılanları, bende bıraktığı hissi ile hatırlıyorum. Ahmet Ümit bir kez daha anlatımı ile hayran bıraktırdı beni kendine. 

Şimdi sıra kimbilir ne zaman çıkacak olan yeni kitabını beklemekte
(:

8 yorum:

  1. Beyoğlu'nun En Güzel Abisi ni okumuştum geçen yıl yazarı sevmiştim merak ettiğim kitaplar arasında =)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İstanbul Hatırası en sevdiklerimden, öneririm :)

      Sil
  2. Yeni ve özellikle çok popüler olan yazarlara biraz mesafeli yaklaşıyorum. Zaman içerisinde olgunlaşmasını veya okuduğum bazı edebiyat dergilerinde olumlu değerlendirmeler bekliyorum. Çok satmak her zaman kaliteyi beraberinde getirmiyor. Özellikle geçmiş tarihe dalarak yazılan romanlar, tarih bilgisi fazla olmayan okuru son derece yanıltacak bilgiler içeriyor. Ahmet Ümit'te şimdilik mesafeli durduğum yazarlar arasında. Belki bir gün sıra gelir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Popüler yazarlar konusunda farklı bir yere koyduğum çok sayılı yazarlardan biri Ahmet Ümit. Eserlerinin geçmişine bakınca da 10-12 yıl sanırım nitelikli okurun yazar adına karar verebileceği bir süre. Şu sıralar gerçekten kitapları en çok satanlar arasında. Bunu ise yazarın hak ettiği değeri bulması olarak görüyorum ben. Tabi ki günümüzde bu kadar kitap arasında nitelikli olanı seçmek okurun için de zor olabiliyor. Belki bir gün siz de kitaplarına bir şans verirsiniz :)

      Sil
  3. Ahmet Ümit ile tanisma firsatim olmustu Almanya`ya geldiginde. Kendisini cok seker bir insan, fakat ben de malesef bir tek beyoglunun en güzel abisini okudum Ümit` ten. Diger kitaplarini da cok merak ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de şimdiye kadar bir kez Ankara'da imza gününde karşılaştım yazarla. 2 yıl oldu ama hala dün gibi aklımda samimiyeti, güler yüzü. Keşke arkadaşım olsa dediğim yazarlardan Ahmet Ümit :)
      Diğer kitaplarını da seveceğinize eminim. Mesela İstanbul Hatırası ile başlayabilirsiniz. Dilerseniz yazarın birkaç kitabının yorumu daha blogumda :)

      Sil
  4. Şu anda kitabın 100. sayfasındayım. Hem tarihi açıdan hem de ele aldığı konuyu aktarımındaki ustalıkla Ahmet Ümit beni bir kez daha kendine hayran bıraktı. Güzel bir tanıtım yazısı olmuş elinize,dilinize,yüreğinize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler, heyecanla yeni kitabını bekliyoruz o halde :)

      Sil