19 Nisan 2016 Salı

Sevdalinka ~ Ayşe Kulin

'Sevdalinka' listemdeki kitaplar arasındaydı. Ayşe Kulin'in yeni kitabı için Ankara'da düzenlenen bir imza gününde bu kitabı almaya karar verdim ben de. Uzun zamandır Ayşe Kulin okumamış bir okur olarak dilinden biraz uzak kalmıştım.

Kitabın ana konusu Bosna katliamı. Tarihi pek çok bilginin yanı sıra gazeteci olan Nimeta ve ailesi, kocası ile olan ilişkileri ve gazeteci olan Stefan ile arasındaki ilişkiyi anlatıyor kitap. 'Sevdalinka' kelimesi de Boşnak dilinde aşk şarkıları anlamında. 

Nimeta'nın hayatını okurken Boşnakların yıllarca yaşadığı zulme, en sevdiklerini kaybetmelerine tanık oluyoruz. Bir gazeteci gözüyle Nimeta ve Stefan yaşadıklarını aktarıyor. Şehirlerinin yağmalanışı, eşleri ve çocukları gözlerinin önünde öldürülenler, iş yerlerinin harabeye dönüşü, yiyecek ve içecek pek çok şeyi bulamama... Kitabın bir bölümünde de kamplardan bahsediliyor. Okuması gerçekten zor sayfalar. Yaşananların çarpıcılığı, şiddeti burada daha bir güçlü çarpıyor yüzümüze.

Kitabın anlatımı çok gerçekçi geldi bana. Yaşananlar bir bir canlandı sanki gözümde. Fakat kitabın yaklaşık ilk yarısı, devletin liderleri, aralarındaki politik ilişkilerin anlatıldığı bölüm ilgimi çekse de okumakta zorlandım. Bazen isim karmaşası yaşadım, bazen olaylar arasındaki bağlantıyı kurmada zorluk çektim. Fakat özellikle ilk yarıdan sonra çok hızlı ilerledi kitap ve kendimi daha çok kurgunun içinde hissettim. 

Olayların anlatımı hızlanmışken ve sonunu merakla beklerken bitti kitap. Sonu pek içime sinmedi benim. Sanki Nimeta'nın hikayesi yarıda kalmış gibi hissettim. Belki başka bir sonla bitse daha da severdim kitabı.

Özellikle Boşnakların yaşadıklarını anlamaya çalışmak için okunası bir kitap Sevdalinka.


2 yorum:

  1. Benim de okuyacaklarım arasında bu kitap. Eşimin elinde şimdi. Bitirince sıra bana gelecek...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En güzeli yakınlarından biriyle okuduğun kitabı konuşmak, birlikte okumak :)
      Şimdiden keyifli okumalar o halde size de

      Sil